Gebruikers

Leseenheid

Nodig

Moeilijkheidsgraad

3

Rechten per rol

Dit thema gaat over rollen, gebruikers en hun toegangsrechten. Als je 'Personen' oproept zie je onderstaand schema.

De toegangsrechten worden toegekend per verzameling van gebruikers met dezelfde rechten. Men spreekt van een rol. Hier zie je drie rollen (anoniem, geverifieerd en administrator) en hun respectievelijke rechten.

Klik je op rollen dan zie je dit beter:

Een rol toevoegen is kinderspel. We maken een rol aan met naam 'medewerker'. We hebben hulp gevonden voor het bijhouden van ons personeelsbestand en bijhorend smoelenboek.... Rangschik nu de medewerker zodanig dat hij tussen geverifeerd gebruiker en admin staat. Hieronder staat het dus nog niet goed.. Het is aangeraden dat je de rollen met de meeste rechten onderaan zet.

De rol medewerker verschijnt nu bovenaan de pagina om de toegangsrechten te bepalen. We willen niet dat onze medewerker personeelgegevens verwijdert, zoals je ziet.

Kijk ook eens algemeen dat je als administrator wel de nodige rechten hebt.. Bij het maken van een nieuwe rol moet je nog manueel tussenbeide komen.

Uiteindelijk moet er nu nog een gebruiker worden aangemaakt. De rechten werden bepaald, maar niemand heeft deze rechten tot hier toe. Jef zal de klus klaren. Dit is ook zijn paswoord...

We laten Jef inloggen en kijk 'Bewerken' verschijnt bij de personeels bestanden.

terwijl een gewoon artikel deze rechten niet heeft.

Jef kan ook nieuwe personeelsleden invoeren. Hoe doet hij dat? Als hij inlogt komt er in het navigatiemenu een link 'Inhoud toevoegen'. Deze blijft beperkt tot zijn gebied. Blijkbaar heeft hij ook rechten op het forum. Logisch, hij is ook geverifieerd gebruiker aangezien hij ingelogd is. Voor het forum was dit de vereiste.

Zo kan er een nieuw item worden toegevoegd.

Heb je geen navigatiemenu of wil je een menulink in je hoofdmenu?  Ga naar het navigatie menu via beheer.

Kopieer het pad. Je zult zien dat het node/add is...Maak nu een nieuwe menulink aan in het hoofdmenu.

Het resultaat in Danland..

Het knappe aan deze menulink is dat ze niet zichtbaar is voor personen die geen rechten hebben. Straks komt er een gedeelte over de rechten van afzonderlijke gebruikers. Elke gebruiker zal enkel inhoud kunnen toevoegen voor de inhoudstypes die zo ingesteld staan.

In dit stukje zullen we nu een mail versturen naar de admin op ons op de hoogte te brengen dat er inhoud werd aangemaakt door iemand van de rol. Daarvoor installeren we Rules en desnoods nog enkele vereiste modules.

Ruls kan je op veel manieren instellen. Via de beheerinterface gebeurt het zo:

Ik heb een nieuwe 'rule' aangemaakt met de naam 'nieuwe fietstocht. Jan, Piet, Joris en Corneel zijn gebruikers van de rol 'leden' en hebben rechten om nieuwe inhoud van het type fietstochten aan te maken. Ik wil daar een verwittiging van...

We bekijken de instelling van nabij:

Je ziet dat je gebruik kunt maken van 'tokens'. dit zijn variablelen die door het systeem zelf zijn aangemaakt. Je kunt ze vinden door op de link te klikken. Daarna kopieer je maar en zet het op de goede plaats.

ik heb Joris aangemeld en heb inhoud toegevoegd. Hierboven vind je de mail die ik daarop gekregen heb. Maak nu zelf nog een actie waarbij de auteur bedankt wordt voor zijn bijdrage.

 

Je kunt ook nog iedereen van dezelfde rol een berischt sturen:

De betreffende mail toon ik hieronder.

Rechten per gebruiker

reeds vernieuwd. zie overzichtspagina