Instellingen bij inhoud toevoegen

Leseenheid

Moeilijkheidsgraad

2

Na onze eerste kennismaking om inhoud toe te voegen aan onze site, gaan we nu dieper in op de instellingen zoals hier onder getoond. Met de artikelafbeelding erbij zijn dit 7 items. We overlopen ze allemaal.

1) De artikelafbeelding

Ter herinnering: dit heeft niets te maken met een afbeelding in de tekst. Het gaat hier over een afbeeldingsveld aanwezig in het inhoudstype artikel (basisartikels hebben die niet). We kunnen de opmaak van deze afbeelding deels beïnvloeden. Ga naar de instellingen van de afbeeldingsstijlen.

De stijlen wordt getoond. We maken echter een nieuwe stijl aan.

Geef het een passende naam.

We kijken naar de opties: Bijsnijden kan leiden tot het tonen van slechts een klein stukje..

Of afmetingen aanpassen. Dit heeft vervorming tot gevolg als de ratio niet worden gerespecteerd.

Schalen lijkt mij meer aangewezen. De afbeelding wordt naar één afmeting aangepast met respect van de breedte-hoogte verhouding.

Okk de verzadiging kan verminderd worden. Hierdoor krijg je een grijstint. Roteren kan ook zoals je ziet.

Als de afbeeldingsstijl is aangemaakt, moet je hem nog toepassen op een inhoustype. Hier is dit artikel.

Het tandwieltje naast afbeeldingsstijl biedt je de modelijkheid om de instelling aan te passen van medium naar je eigen stijl.

Het resultaat. Van het roteren zie je nu niet veel.. Later zullen we de CSS aanpassen en deze figuren een randje geven.

2) Menu's en hyperlinks

Bij het maken van een artikel kan je aanvinken dat je het artikel als menu link wil zien. Handig. Standaard is dit het hoofdmenu, dat horizontaal wordt weergegeven boven de inhoud. We kijken nu eens of er nog menu's naast het hoofdmenu bestaan. Management is onze menustructuur die we als beheerder zien. User menu is het inlogmenuutje om aan- en af te melden. Navigatie is een verticale menu die we nog niet zijn tegengekomen. Raar.

We moeten inderdaad bij het inhoudstye van 'artikel' aanvinken welke menu's we willen als optie. Duidt Navigatie aan.

Nu keer je terug naar je artikel en je ziet dat er opties zijn bijgekomen. Kies navigatie.

Het resultaat:

Maak nu om wat gerief te hebben om te spelen, drie artikels aan en zet ze in het navigatiemenu zoals hieronder getoond. Zet ook voor elk artikel als tag 'Lessen' om ze later via dit trefwoord te kunnen groeperen.

Je kunt de volgorde én de rangorde wijzigen door de greep te nemen en te verplaatsen.

Wat zou dit als resultaat geven?

Juist.

Zet nu alles terug normaal. Als je op het trefwoord (tags) "lessen" klikt, kom je op een blijkbaar overzichtspagina terecht met de drie lessen. Knap. Deze overzichtspagina gaan we nu ook als link opnemen. Je ziet de URL staan in de adresbalk. Kopieer ze;

Ga naar je Navigatiemenu en voeg een nieuwe link toe. Plak de gegenereeerde URL.

Nu heeft de lessenreeks ook een overzichtspagina (later daarover meer)

Hoe zou je een pagina maken met zelf enkele links op. Zo zou je ook zelf menu's kunnen maken. Vooraleer je dit doet moet je eerst een passende naam geven aan je artikel-alias.

Nu willen we in de tekst van les 2 een link naar les 3. We gebruiken daarom het link knopje (oneindig teken). Ontgoocheling alom. We moeten blijkbaar weer de URL weten. Weet Drupal dan niet wat er reeds gemaakt werd van eigen artikels?

Jazeker, maar we moeten een extraatje installeren. De CKeditor-link

We gaan naar de site en installeren deze nieuwe module. We activeren ze. en klikken daarna op 'instellen' van CKEditor (niet de link)

We gaan de full versie van de editor aanpassen

Vink de link optie aan:

Als we nu terug keren naar onze les 2 om de link te leggen naar les 3 zien we 'internal path' dat auto-aanvullend werkt.

Het resultaat. Zo kan je dus ook een menuutje aanmaken. Drupal heeft echter zoveel ingebouwde items dat dit zelden voorkomt.

Tenslotte wil nog eens iets zeggen over het snelkoppelings menu. Je weet wel, dat menuutje dat je als beheerder kunt instellen om sneller bij de meest gebruikte items te komen. Klik op snelkoppeling toevoegen.

We gaan het hoofdmenu dichter bij ons brengen. De URL moet je weet zien te vinden in je adresbalk of via het management menu.

Het resultaat:

3) Reacties

Bij artikels kan je reageren of niet. jij kiest.

Nu staat reageren open.

Geef eens wat commentaar als administrator en bekijk het. Je kunt ook reageren op reacties. Dan springt het een beetje in.

Wil je iedereen laten reageren of slechts de geverifieerden (Joomla = geregistreerden). Bij 'Personen' en hun rechten vind je de instellingen. De soorten gebruikers:

en hun rechten:

Alles hangt natuurlijk af hoe je iemand laat registeren. Dit zit bij accountinstellingen en geldt voor de volldige site.

We testen eens door een nieuwe gebruiker aan te maken.

Zie mij daar al staan..

Ik kan nu commentaar geven na inloggen. Zoals je boven reeds zag is er geen goedkeuring nodig. Mijn commentaar komt onmiddellijk online. Ook als administrator kan je deze reacties zien (en bewerken...)

4) Auteurs informatie

Spreekt voor zich. Te gebruiken als je de volgorde van de artikels in overzichtspagina's wil wijzigen. Deze worden namelijk chronologisch geordend. Foefelen met de aanmaakdatum zorgt voor een andere volgorde. Drupal onwaardig.

Wil je geen auteur en datum bij je artikel. Wie wil er dat wel? Bij de types inhoud kan je dit wijzigen.

Auteur en datum zijn verdwenen.

5) Revisies maken.

Het programma Word heeft ook zoiets. Je kunt dan wijzigingen aanbrengen die zichtbaar zijn.Als je met verschillende beheerders bent, dan maak je een revisie aan vooraleer je begint te sausen.

Een tabblad verschijnt

en toont je wat er door je collega werd gewijzigd. Je kunt terugzetten naar de vorige versies...

6) Publicatie opties

'Aangeraden op de voorpagina' spreekt voor zich. Aanraden moet hier als effectief uitvoeren beschouwd worden. Als mijn vrouw iets aanraadt is dit ook zo. Toch komt niet elk artikel dat aangeraden staat effectief op de front. Je kunt namelijk instellen hoeveel artikels je in het overzicht wil. Heb je er meer dan, worden er sommigen als link weergegeven. 'Vastgeplakt bovenaan lijst' is weer zo'n uitdrukking... Als dit aangevinkt staat, dan heeft dit prioriteit op de rest. Een voorbeeld. Ik maak les 3 vast aan de lijst. (Joomla= sticky) en maak een nieuw artikel les 4 aan. Les 3 wordt als sticky eerst getoond en dan pas les 4. Les 3 krijgt ook een andere achtergrondopmaak:

7) URL-pad-instellingen

om gemakkelijker te kunnen linken en is ook zoekmachine vriendelijk. Drupal heeft anders 'node' met een cijfer in zijn URL staan. Pathauto zorgt er voor dat deze URl automatisch wordt ingevuld met een naam die de titel overneemt. Onmisbaar eigenlijk... Onderstaand voorbeeld is reeds aan bod gekomen.

Zo hebben we de instellingen voor artikels van naderbij bekeken.