Les 3

Deze les is moeilijk visueel voor te stellen. Rules doet veel achter de schermen... ik verwijs dus vooral naar de theorie. Onderstaande prints tonen eerder de volgorde waarin we de oefening maken.

We zien de basis van rules, de gebeurtenissen, voorwaarden en acties. We gaan ook componenten bespreken. Ook lussen en verwijzigen naar veldverzamelingen komen aan bod. Deze expert cursus gaat geen enkele moeilijkheid uit de weg...

Eerst gaan we dit maken:

We hebben een inhoudstype 'Speelgoed', met wat inhoud. Telkens dit bekeken wordt door een geverifieerde gebruiker (=ingelogd) noteren we in een nieuw inhoudstype, wie, wat, wanneer heeft bekeken. Straf hé.

Het inhoudstype van het speelgoed:

Het inhoudstype dat de hits bijhoudt.

Nu de rule. We triggeren de gebeurtenis 'content is viewed'. Bij de voorwaarden kunnen we nog instellen dat de gebruiker moet ingelogd zijn en een geverifieerd gebruiker is.

Bij de acties maken we eerst een node aan, en we gaan dan de waarden in de velden invullen. We maken gebruik van Tokens.

Om didactische redenen gaan we ook een component aanmaken. Een rule of set van rules die herbruikt kunnen worden. Webshops zitten er vol van. Hier gaan we mailen naar ons. Iets wat inderdaad herbruikt kan worden in andere rules.

Als tweede case gaan we een sterk vereenvoudigd factuurprogramma maken. We vullen een aantal factuurregels in, telkens met een omschrijving en prijs. We gaan Rules gebruiken om het toaal te maken.

Het inhoudstype:

Aangezien we meerdere factuurregels willen toevoegen moeten we een veldverzameling gebruiken.

We triggeren op 2 gebeurtenissen

Nu de acties. Dit is er eentje om van te genieten... Eerst stellen we het totaal op nul. Logisch. Daarna gaan we een lus maken om alle veldverzameling gegevens op te halen. We berekenen het totaal. Daarna steken we dit resultaat in het veld van het totaal.

Rules is een enorm populaire module. Het stelt je in staat om te programmeren zonder dat je code moet kennen. Makkelijk is het echter niet.